Bratislavská integrovaná doprava

Väčšina obyvateľov cestuje integrovanou dopravou pravidelne a so zľavou


Bratislava, 18. decembra 2016. Vďaka rozšíreniu integrovanej dopravy sa za rok podarilo nielen stabilizovať počet cestujúcich u zapojeného prímestského dopravcu Slovak Lines, ale aj navýšiť ich počet. Integrovaná doprava v Bratislavskom kraji priniesla počas prvého roka plnohodnotnej prevádzky výhodnejšie elektronické cestovné lístky, všetky jednorazové cestovné lístky sa stali prestupnými vrátane najvyužívanejšieho 15 minútového cestovného lístka, cena predplatných cestovných lístkov sa znížila o 16%, predaj lístkov sa rozšíril o moderné multifunkčné automaty a označovače a informácie o IDS BK nájdu cestujúci nielen na internete, ale aj v novom Magazíne IDS.


Základom integrovanej dopravy je cestovanie s jedným lístkom s ľubovoľným prestupom v rámci časovej a zónovej platnosti u všetkých zapojených dopravcov. Tí cestujúci, ktorí kedysi zvažovali, či si kupovať viacero lístkov pri ceste z regiónu do Bratislavy a späť, dnes vďaka integrovanej doprave cestujú s jedným predplatným cestovných lístkom a ľubovoľným prestupom na vlak, MHD či prímestský autobus.

Na území mesta Bratislava cestuje väčšina obyvateľov na pravidelne na predplatné cestovné lístky. Pravidelní cestujúci s predplatnými cestovnými lístkami tvoria 83% podiel z celkového predaja cestovných lístkov s platnosťou na území mesta Bratislava, pričom táto väčšina cestuje so zľavou. Nepravidelní cestujúci, ktorí využívajú naopak jednorazové cestovné lístky, cestujú narozdiel od pravidelných cestujúcich väčšinou bez zľavy.

Z predplatných cestovných lístkov je najobľúbenejší 30-dňový so 62% podielom z celkového predaja predplatných cestovných lístkov. V predaji jednorazových cestovných lístkov dominujú 15- a 30- minútový cestovné lístky, ktoré sú ponovom prestupné.

„Po prvom roku fungovania plnohodnotnej integrovanej dopravy je zo záujmu o výhodnejšie predplatné cestovné lístky vidieť, že cestujúci považujú integrovanú dopravu za stabilnú súčasťou ich prepravy a využívajú jej služby pravidelne.. Aby sme zatraktívnili integrovanú dopravu aj pre nepravidelných cestujúcich, vytvorili sme pre nich nové lacnejšie elektronické cestovné lístky. Počas prvých dvoch mesiacov predaj elektronických cestovných lístkov stúpol viac ako dvojnásobne a cestujúci využili na nákup aj nové označovače cestovných lístkov, z čoho sa veľmi tešíme,“ povedala Zuzana Horčíková, generálna riaditeľka Bratislavskej integrovanej dopravy, a.s..

Cestovanie verejnou dopravou sa značne zmenilo pre starších cestujúcich. Seniori vo veku nad 70 rokov potrebujú pre bezplatné cestovanie SeniorPas, celoročný predplatný cestovný lístkov, ktorí sa zapisuje na čipovú kartu a raz ročne je potrebné ho predĺžiť. Od novembra 2015 bolo vydaných celkovo 51 959 SeniorPasov. K 30. novembru 2016 bolo v systéme predĺžených 39 215 SeniorPasov, z nich si svoj SeniorPas zapísalo do čipu karty iba 8 521 cestujúcich.

Od apríla 2016 mohli návštevníci mesta Bratislava využívať na cestovanie integrovanou dopravou aj Bratislava City Card. Celkovo sa jej doposiaľ predalo 2 131 kusov, pričom návštevníci mali najväčší záujem o kartu s jednodňovou a trojdňovou platnosťou.

„Hoci samotné spustenie integrovanej dopravy bolo náročné a na Slovensku niečo úplne nové, na čo sme neboli zvyknutí, dnes vidíme, ako si ľudia postupne nachádzajú k integrovanej doprave cestu. Veríme, že integrovaná doprava si rovnako ako v zahraničí nájde svoje pevné miesto aj u nás. Metropoly na celom svete si uvedomujú problémy súvisiace s preplnenou cestnou dopravou v centre. Preto integrovanú dopravu považujeme za jedno z riešení problémov s parkovaním, dokáže urýchliť a odľahčiť cestnú dopravu a zároveň je ekologickým variantom, ktorý môže prispieť k zlepšeniu životného prostredia v našom meste,“ zhodnotil prínos IDS BK predseda predstavenstva Bratislavskej integrovanej dopravy, Marián Rovenský.

Väčšina cestujúcich sa vo svojich podnetoch pýtala na radu, ako cestovať s integrovanou dopravou. Aj preto bude Bratislavská integrovaná doprava aj naďalej pokračovať v informovanosti cestujúcich využívaním všetkých dostupných informačných kanálov, pričom chýbať nebude ani nový Magazín IDS.

Neodmysliteľnou súčasťou budúcnosti integrovanej dopravy je už pripravovaný Plán dopravnej obslužnosti, ktorý stanoví štandardy fungovania verejnej dopravy a určí ideálne parametre vedenia jednotlivých liniek podľa zvykov a požiadaviek cestujúcich. Plán dopravnej obslužnosti zároveň určí možnosti rozvoja integrovanej dopravy aj v súvislosti so zapojením ďalších dopravcov.

K prioritám najbližšieho obdobia patrí vytvorenie plne kompatibilnej mobilnej aplikácie, ktorá bude slúžiť cestujúcim nielen na nákup cestovných lístkov, ale ponúkne majiteľovi aj komplexnú informáciu o dopravných spojoch, linkách, cestovných poriadkoch a tiež o aktuálnom stave meškania spojov. Základom pre vytvorenie mobilnej aplikácie bude vyhľadávač spojení.

Príloha: Vyhodnotenie 12 mesiacov prevádzky (.pdf, 1.9 MB)


Dátum: 01.01.2017
Bratislavská integrovaná doprava, a.s.
Jašíkova 2
821 03 Bratislava
Slovenská republika

Ak ste zamestnanec oddelenia komunikácie alebo zástupca médií, prosíme, kontaktuje priamo hovorcu spoločnosti. Radi odpovieme na všetky Vaše otázky o našich aktivitách alebo plánoch do budúcnosti.